Solserv är ett företag som arbetar inom Sustainable Business Hubs fokusområde Cirkulär Resurshantering. Företaget står på två ben, dels säljer de förpackningslösningar, dels säljer de komposteringslösningar. De allra flesta kunderna har det gemensamt att de arbetar med mat på ett eller annat sätt. Patrik Johansson, CEO på Solserv, ser ljust på framtiden. Med 1-2 säljare på plats räknar han med att fördubbla försäljningen inom 2-3 år.
Säljer kundunik hållbar lösning för att förpacka och kompostera
När vi intervjuar Patrik Johansson är han noga med att poängtera att Solserv inte säljer förpacknings- och kompostmaskiner. Det handlar om så mycket mer, en kundunik hållbar lösning för att förpacka och/eller kompostera.
- Vi levererar ett koncept. Vi kan till exempel hjälpa ett hotell att minska sitt matavfall. Komposteringen kommer i nästa steg, förklarar Patrik.
Matavfall blir till näringsrik gödsel på 24 timmar med Solservs kompostmaskiner
Hotell är tillsammans med restauranger, storkök, caféer, livsmedelsbutiker och andra som producerar, levererar och hanterar mat, deras främsta kunder för komposteringslösningen. Det är också den lösningen som ökar mest i antal försäljningar. Kompostmaskinerna är väldigt effektiva. Om du lägger matavfall i maskinen efter lunch kan du plocka ur näringsrik gödsel 24 timmar senare. Om du inte vill ha gödseln själv kan Solserv hämta den, förädla och pelletera.
- Det kommer att finnas ett enormt behov av organiska gödningsmedel i framtiden och det finns mycket restströmmar att använda, säger Patrik, som om en vecka åker till Ukraina där behovet av gödselprodukter är stort.

Säljer inte på pris - utan service
Medan kompostlösningen säljer bäst i antal är förpackningslösningen den som står för störst omsättning. Lösningen omfattar både förpackningar och förslutningsfilm. Här hittar vi kunder som sjukhus, äldreboende och livsmedelsindustrier. De största lösningarna kan vara helautomatiska med robotsystem.
På förpackningssidan har Solserv många konkurrenter. Eftersom de inte kan konkurrera med priset måste de vara duktiga på eftermarknad och service.
- Den första maskinen kan du sälja på pris men den andra och tredje maskinen säljer du om du varit duktig på service. Här är vi väldigt starka, framhåller Patrik.
Ser hela tiden nya möjligheter
Patrik är inte en person som nöjer sig. Han ser hela tiden nya möjligheter. Med säljare på plats satsar Solserv på att öka i alla segment på den nordiska marknaden och parallellt med det jobba internationellt med de stora koncepten genom sitt systerföretag Food2Farm.
- Biogas, organiska restprodukter, biokol, el, värme och carbon capture, allt är intressant, avslutar Patrik.