top of page

Sparar företag och forskning tid och pengar med sina analysinstrument

BPC Instruments är ett nischat företag som utvecklar och säljer analysinstrument till forskning och företag inom miljöteknikområdet. De arbetar främst inom biogas och biologisk nedbrytbarhet och kompostering av plast. Företaget grundades 2005 och har idag kunder i mer än 70 länder.


Minskar arbetstimmar och pengar och ger mer tillförlitlig data

Att göra analyser i laboratorium är väldigt arbetsintensivt och tidskrävande. Det är dyrt och risken för mänskliga misstag eller påverkan finns alltid där. Med BPCs analysinstrument minskar dessa problem och datan blir mer tillförlitlig. Det gör att den som en gång köpt analysinstrument av BPC Instruments ofta blir en återkommande kund. Med detta har de skapat sig ett mycket gott rykte på marknaden.

Jing Liu
Jing Liu startade företaget 2005. Idag säljer de till 70 länder, främst till Europa, Nordamerika och Asien.

– Våra kunder finns främst inom forskning och näringsliv. En forskare som använt våra produkter inom forskningen och börjar arbeta inom näringslivet, han vill ofta fortsätta med våra analysinstrument, säger Jing Liu, CEO på BPC Instruments.


Biogas och biologisk nedbrytbarhet av plast i fokus i dag - ser nya områden inom hållbarhet

Jing Liu grundade företaget 2005. Då låg fokus på biogas, att analysera det ingående materialet. Idag tillhör även biologisk nedbrytbarhet och kompostering av plast deras huvudsakliga områden. Nedbrytbarheten ser olika ut beroende på om plasten finns i havsvatten, sötvatten eller i jorden och BPCs analysinstrument kan mäta i alla miljöer.

Grunden i instrumenten är densamma oavsett vad de mäter. Jing funderar hela tiden över nya områden att ge sig in i men vet att tajmingen måste vara rätt.


– Vi har många idéer. Avloppsvatten och djurfoder ligger närmast i tid. Allt vi gör i dag är kopplat till miljöteknik. Hållbarhet och innovation ligger i våra gener. Vi ligger perfekt nischade mot bakgrund av vilka frågor som är viktiga i samhället idag. Framöver kan andra områden bli intressanta såsom jordbruk och mat och dryck. Vi vill fortsätta att vara nischade men inom fler områden, förklarar Jing Liu.


Nischat företag med kunskap och innovation som konkurrensfördelar

Att vara ett nischat företag har både fördelar och nackdelar men det är ett strategiskt val som Jing Liu gjort. BPC Instruments är inte ett kapitalintensivt företag utan deras konkurrensfördel ligger i den nischade kunskap de har som forskare i grunden.


– Vi är pionjärer inom vårt område. Vi är väldigt innovativa och vet att vi måste fortsätta att vara innovativa. Vi ger oss inte in på mogna marknader utan håller oss till tillväxtmarknader. Vår nischade marknad är liten men vi har en stark närvaro och stor marknadsandel på strategiskt viktiga marknader. Förra året ökade vi omsättningen med 49 procent.

Flaskor i förgrunden och analysinstrument i bakgrunden
Analysinstrument och flaskor från BPC Instruments

Kunder över hela världen med företag och forskning som främsta målgrupper

Med den nischade marknaden följer att BPC Instruments är ett globalt säljande företag. De har kunder i mer än 70 länder, de har ett dotterbolag i Kina och Jing räknar med att stärka den fysiska närvaron i USA.


– Sverige är inte vår hemmamarknad – det är Europa. Tillsammans med Nordamerika och Asien är de våra viktigaste marknader. I Asien säljer vi mest till forskning medan vi i Europa och Nordamerika säljer mest till företag. Forskningen är en stabil marknad medan försäljningen till företag ökar.


Vill du veta mer om BPC Instruments? Läs mer här https://bpcinstruments.com/

bottom of page